Pražský okruh Říčanům pomůže, tvrdí starosta

Ústavní soud potvrdil platnost ustanovení o mezitimním rozhodnutí v liniovém zákoně, když zamítl návrh skupiny senátorů na zrušení příslušných paragrafů. Zákon tak nadále umožní výrazně snazší získávání pozemků pro klíčové dopravní stavby. Pražský okruh včetně stavby 511 od dálnice D1 do Běchovic, který významně odlehčí městu Říčany i dalším obcím a městským částem hl. m. Prahy, patří k nejdůležitějším připravovaným stavbám českých dálnic. Jeho dostavba alespoň v tomto úseku by mohla být konečně urychlena.

„Dostavbu Pražského okruhu jednoznačně podporujeme, vyřešil by velkou část dopravních problémů města,“ konstatuje David Michalička (Klidné město), starosta města Říčany. Projektant i investor ŘSD v minulosti vyhověli našim požadavkům a do projektu zahrnuli maximální možné zahloubení dálnice, rozsáhlá protihluková opatření na mostech, řešení dešťových vod nebo stezky pro pěší a cyklisty včetně doplnění další lávky přes okruh. „Jedinou neznámou je ještě rozšíření izolačních zelených pásů kolem celé stavby. Ty byly přislíbeny a věřím, že se na nich nebude šetřit u nás ani směrem k pražským městským částem,“ doplňuje starosta Michalička.

První územní rozhodnutí na úsek mezi dálnicemi D1 a D11 bylo vydáno již v roce 2008 a dle původních plánů mělo být dávno hotovo. Opakovaně je však rozhodnutí napadáno a nikdy nenabylo právní moci. Aktuálně další osud Pražského okruhu, z důvodu podjatosti pražského magistrátu, záleží na Krajském úřadu Jihočeského kraje, který by měl brzy rozhodnout o právní moci vydaného územního rozhodnutí, které bylo vydáno městskou částí Praha – Uhříněves v červenci 2020.

„Jakmile bude potvrzena po dlouhých letech právní moc územního rozhodnutí, jsme připraveni okamžitě na základě již zpracované dokumentace pro stavební povolení zahájit v celém rozsahu stavby výkupy pozemků a veškerou související majetkoprávní přípravu. Výstavba by pak mohla být zahájena optimisticky v roce 2024,“ říká generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Díky liniovému zákonu je totiž možné realizovat stavbu na pozemcích u nejvýznamnějších staveb i dříve, než soudy rozhodnou v případném sporu o výši náhrady. „V jiných částech republiky ŘSD v posledních letech otevřelo desítky kilometrů nových dálnic, ale ta nejdůležitější kolem našeho hlavního města přes veškerou naši snahu stále bohužel chybí,“ doplňuje ředitel Mátl.

Trasa okruhu kolem Prahy je v územních plánech zanesena desítky let, první zmínky jsou dokonce z roku 1939. Je smutné, že několik málo jednotlivců může blokovat takto zásadní veřejně prospěšnou stavbu. Kvůli nedostavěnému okruhu trpí obyvatelé nejen Říčan, ale i dalších obcí na trase mezi dálnicemi D1 a D11, přes které denně proudí desetitisíce vozidel. „Doprava se z ucpaných krajských tahů přenáší do centra města i do místních uliček. Řidiči, kteří naším městem pouze projíždí, pak zbytečně zatěžují rezidenty a snižují tak bezpečnost i kvalitu života. A to je špatně!“ uzavírá starosta Říčan David Michalička.

Město Říčany je dlouhodobě aktivní při podpoře dostavby Pražského okruhu. Ačkoliv velká část stavby 511 vede přes katastr města, radnice stabilizovanou a jedinou možnou trasu v území respektuje. Drtivá většina obyvatel pak netrpělivě vyhlíží realizaci, která by konečně ulevila přetížené dopravě v Říčanech.

 

Tisková zpráva města

Zdroj přiložených obrázků video ŘSD ČR zde:

https://www.youtube.com/watch?v=3w1CvjW9ySM&t=27s