Opravu mostu přes trať zaplatí státní dotace

Most přes železniční trať Benešov – Praha v ulici 5. května v Říčanech projde rozsáhlou rekonstrukcí. Vyžaduje si ji špatný technický stav nosné konstrukce a spodní stavby. Použitelnost mostu je odborně hodnocena stupněm III – použitelné s výhradou. Rekonstrukce, která by měla v ideálním případě probíhat příští prázdniny, bude převážně hrazena z fondu dopravní infrastruktury. Schválena byla dotace ve výši 100 % v maximální výši 23,5 milionů korun.

Zatékání, trhliny, průsaky, hloubková degradace betonu, obnažená korodující výztuž. Technické závady na nosné konstrukci i na spodní stavbě zjištěné projektantem, vedly k závěru o nutnosti rekonstrukce. V rekordním čase měsíc a půl dokázalo dotační oddělení ve spolupráci s investičním oddělením městského úřadu finalizovat podklady pro žádost o dotaci včetně stavebních povolení. Žádost byla podána 31. 1. 2017 a po třech měsících přišla skvělá zpráva. Státní fond dopravní infrastruktury podpořil 8 projektů v celkové hodnotě 231 693 367 Kč včetně toho našeho. Byla tak zajištěna dotace na úhradu 100% uznatelných nákladů do výše 23,5 milionů korun. „Jsem ráda, že jsme s žádostí uspěli a že náš dopravní průzkum dělaný v největších lednových mrazech nebyl zbytečný“ dodává s úsměvem Lenka Holoubková z odboru kanceláře starosty, která měla žádost o dotaci na starosti a doplňuje „Do konce tohoto roku je v plánu vysoutěžit zhotovitele a vyjednat se SŽDC cenu za výluky. Příští rok v době letních prázdnin by se mohla rekonstrukce realizovat“. Nutná však bude koordinace s dalšími velkými stavebními akcemi, které jsou plánované.

Průběh rekonstrukce umožní pěší provoz po mostě. Průchod pod mostem a silniční provoz však nebude možný. K zásahu do vegetace z důvodu stavby dojde jen minimálně. Pokácena bude náletová vegetace a dojde k ořezu větví lípy.

Navržené technické řešení rekonstrukce mostu počítá s životností minimálně 30 let. Životnost nových mostních závěrů bude přibližně 15 let. Stávající příčné uspořádání na mostě bude zachováno. Současné chodníkové a vozovkové vrstvy budou odstraněny až na horní povrch nosníků. Šířkové uspořádání na mostě zůstane stejné – sedm metrů mezi obrubami a oboustranný chodník v šíři 2 metry. Ukolejnění ocelového zábradlí a protidotykové zábrany budou odstraněny a osazeny nově, stejně jako stožár veřejného osvětlení, který bude posunut za stávající křídla. Součástí stavby budou i přeložky či výměna inženýrských sítí, které se zde nacházejí.

Podoba mostu nebyla vždy ta, jak ji známe nyní. Na snímku z říčanského muzea vidíme původní podobu kamenného mostu s patinou od kouře parních lokomotiv. Most byl v souvislosti s elektrifikací trati kolem roku 1970 zbořen a nahrazen mostem novým. I podoba nového mostu doznala změn během stavby železničního koridoru v roce 2008. Most vstoupil do historie během květnového povstání na konci 2. světové války. V přilehlé úžlabině byl zastaven německý obrněný vlak. V nastalé přestřelce zemřeli tři čeští odbojáři, kteří mají u mostu dodnes svůj pomníček.

Na fotografii poskytnuté říčanským muzeem můžeme vidět podobu mostu, který předcházel tomu současnému. Nejstarší fotografie pocházejí z počátku 20. let.