Novinka pro zastupitele Říčan! V březnu poprvé hlasovali přes elektronické zařízení

Premiéra nového hlasovacího zařízení proběhla na březnovém zasedání zastupitelstva. Nový elektronický systém je jednou z mnoha částí projektu, jehož cílem je zefektivnit práci úřadu a zvýšit komfort občanům. Kromě hlasovacího zařízení, úřad získá 60 nových počítačů, občané získají elektronické formuláře nebo možnost lepší kontroly městské pokladny. Projekt financoval částkou téměř 5 milionů korun Integrovaný operační program.

Je to jeden z větších projektů, ve kterém chceme posílit počítačové vybavení úřadu a nabídnout občanům lepší a pohodlnější přístup k informacím. Elektronické hlasovací zařízení je vlastně nejlevnější částí projektu, přičemž radnice na něj sháněla peníze už někdy kolem roku 2008,“ vysvětluje starosta Vladimír Kořen /Klidné město/.

Dosud hlasoval každý zastupitel zvednutím ruky a sčítání hlasů u každého materiálu měly na starosti přítomné asistentky. Nyní má každý zastupitel k dispozici hlasovací zařízení, přičemž se hlasuje najednou během určeného časového limitu. Prostřednictvím zařízení se zastupitelé hlásí k diskuzi nebo technické připomínce. „Doufám, že diskuze k projednávaným bodům dostane větší řád. Asi ale neodpadnou slovní exhibice některých zastupitelů,“ dodává starosta.

Rozpočet online a elektronické formuláře

Dokončuje se i dalších 7 strategických oblastí tohoto projektu nazvaného „Konsolidace IT a nové služby TC ORP Říčany“. Vylepšení se týká například procesů elektronizace různých typů dokumentů, což městu přinese nezanedbatelnou úsporu. Oběh a schvalování faktur a objednávek se jednodušeji začlení do automatizace úřadu. „Zmíněné dokumenty bude nyní skenovat nová skenovací linka. Zefektivní se tak oběh dokladů ve vnitřním procesu úřadu – u naskenovaných dokladů bude možná i jejich autorizace a elektronické podepisování. Dojde tedy k odstranění papírové komunikace a k finanční úspoře,“ doplňuje koordinátorka projektu Jitka Wohlgemuthová. Město pořídilo také 65 elektronických formulářů, většinu z nich budou moci využívat občané například při komunikaci s odborem stavebním, životního prostředí nebo dopravy.

V rámci balíčku je i aplikace „rozklikávacího“ rozpočtu města, který si budou moci občané prohlížet online, nebo propojení účetních dat příspěvkových organizací s daty městského úřadu, což povede ke zvýšení efektivity jejich hospodaření.

IT vylepšení pro pracovníky úřadu

Další „IT vychytávkou“ je takzvaná virtualizace desktopů včetně posílení stávající hardwarové infrastruktury. „Virtuální desktop si představte jako centrální mozek úřadu. Velký silný počítač, na který se bude připojovat 60 terminálů z mnoha kanceláří. Každý z nich bude mít na centrále svůj prostor včetně programů. Tohle řešení má velmi nízkou spotřebu energie a dvojnásobnou životnost. Zařízení můžeme centrálně spravovat a monitorovat, a jelikož neobsahují žádné aplikace ani uživatelská data, lze je tedy při poruše jednoduše nahradit,“ říká vedoucí odboru informačních technologií František Javůrek s tím, že díky nim lze také zabránit krádeži dat a jejich úmyslnému i neúmyslnému poškození.

„Správa desktopů bude méně náročná oproti samostatným počítačům. Zároveň se zaměstnanci mohou bezpečně přihlásit ke svému účtu i zvenčí z různých zařízení,“ vysvětluje Jitka Wohlgemuthová.

Projekt zahrnuje i zvýšení kapacity, dostupnosti a rozšíření stávajícího datového úložiště, kde je třeba zvýšit dnes již téměř vyčerpaný obsah a zajistit vzájemné obnovení dat pro jejich lepší ochranu. Nový firewall zase přispěje k většímu zabezpečení IT, kdy je k tomuto kroku motivováno město i díky připravované legislativě v oblasti kybernetické bezpečnosti.

Dodavatelem hardwaru i softwaru včetně implementace, dopravy a školení pracovníků je společnost XANADU a.s. Náklady představují necelých 6,3 milionu korun, z nichž částka přes půl milionu korun zahrnuje 5letou technickou podporu. Projekt je kofinancován dotací 4.896.808 Kč z Integrovaného operačního programu.

Adéla Ambrožová
Tisková zpráva města Říčany