Náročná rekonstrukce ulice Černokostelecká je dokončena. Děkujeme za trpělivost a spolupráci

Investor: ŘSD a Město Říčany • Zhotovitel: EUROVIA CZ
Rozsáhlá a náročná rekonstrukce ulice Černokostelecká je úspěšně dokončena. V úterý 18. listopadu 2025 se na novou vozovku vrátil automobilový provoz. Stavba začala v srpnu 2024 a po celou dobu jsme společně čelili mnoha náročným rozhodnutím, omezením a komplikacím, které takto velká akce přináší. Díky vaší trpělivosti a spolupráci jsme vše společně zvládli.

Velké poděkování patří Ředitelství silnic a dálnic a společnosti EUROVIA CZ za kvalitně provedenou práci a vstřícnou součinnost během celé rekonstrukce. Věříme, že nově opravená páteřní komunikace města bude spolehlivě a dlouho sloužit bez nutnosti oprav.

Rozsah prací:
Rekonstrukce představovala kompletní obnovu celé komunikace včetně doprovodné infrastruktury. Došlo k celkové výměně asfaltové vozovky, kterou nyní lemují nové žulové obrubníky. Opraveny byly chodníky, převážně s betonovou dlažbou, na jižní straně částečně s asfaltovým povrchem. Vybudovaly se nové parkovací zálivy z kamenné dlažby a autobusové zálivy s cementobetonovým povrchem. V celém úseku bylo instalováno nové přisvětlení přechodů pro chodce.
Součástí prací byla také rekonstrukce vodovodních řadů a přípojek, obnova jednotné kanalizace a výstavba nové dešťové kanalizace, včetně připojení všech stávajících i nových přípojek. Vyměněny byly stožáry veřejného osvětlení, modernizováno světelně signalizační zařízení na křižovatce Černokostelecká × Smiřických tak, aby upřednostňovalo vozidla IZS. Na závěr byly osazeny nové přístřešky zastávek, doplněn mobiliář, vysazena zeleň a obnoveno dopravní značení.
Práce byly rozděleny do pěti etap s přestávkou přes zimu, aby byla zachována maximální obslužnost území. Zhotovitel zároveň koordinoval postup s ostatními investory: společností ČEZ (přeložka trafostanice), GasNet (havarijní rekonstrukce plynovodu) a CETIN (pokládka optotrubek do chodníků).

Rekonstrukce v číslech:
délka úseku: 2,792 km
plocha komunikace: cca 25 400 m²
množství odfrézovaných a nově položených asfaltových směsí: cca 5 000 m³ (12 400 t)
parkovací stání z kamenné dlažby: cca 3 200 m²
opravené chodníky: cca 5 070 m²
cementobetonové BUS zálivy: cca 1 820 m²
drenáže pro odvodnění: cca 5 600 m
kanalizační řady DN 300–800: cca 4 780 m
kanalizační přípojky: 332 ks
vodovodní řady DN 100–150: cca 880 m
stožáry veřejného osvětlení: 119 ks
žulové obrubníky: cca 4 830 m
nové přístřešky BUS: 9 ks

Až čtyři metry hluboko
Součástí rekonstrukce byla nejen kompletní obnova vozovky, ale také důkladná oprava jejího podloží. Stará silniční konstrukce byla odstraněna zhruba do hloubky jednoho metru, podloží bylo sanováno, odvodněno a na něj byly postupně položeny nové vrstvy tak, aby měla komunikace výrazně delší životnost a odolnost než dříve. Zároveň ale probíhala i rozsáhlá rekonstrukce kanalizace a vodovodu. Výkopové práce pro pokládku byly mnohdy vedeny až 4 metry hluboko.

3D revoluce na stavbě: Chytré stroje v akci
Celý proces probíhal za využití 3D technologie – od vytvoření digitálního modelu až po automatické řízení zemních strojů a finišeru. Tato metoda zajistila vyšší přesnost, kvalitnější provedení, delší životnost vozovky i lepší jízdní komfort a bezpečnost.

Opravy objízdných tras byly zahájeny ihned
Dobrou zprávou je, že ŘSD se ihned pustilo do oprav poškozených komunikací, které byly využívány jako objízdné trasy. Opravy provede společnost Eurovia, a to v závislosti na aktuálních povětrnostních podmínkách. Ve všech případech půjde o celoplošné opravy vozovek, nikoli pouze o záplatování výtluků. Vydržme ještě chvíli drobné nepohodlí – brzy se budeme moci těšit z kompletně opravených a bezpečných komunikací. Zbytek objízdných tras bude opraven v průběhu roku 2026.

Obrázek WhatsApp, 2025-11-19 v 13.48.37_752cf4cb